Kakkelovnens efterfølger
Jørgen Grandt
2009-05-31 08:03:59 UTC
Hvornår cirka - i hvilket femår - blev det almindeligt at man i
lejligheder fik ombygget eller udskiftet kakkelovnen med en
petroleumsovn? Af fx den slags hvor der sad en beholder på væggen med et
kobberrør hen til brænderen. Var det før 1960 at man begyndte at slæbe
disse kulørte 10-liters petroleumsdunke hjem fra købmanden henne på
hjørnet?

Og hvornår gik man over til de store gasradiatorer som sad henne under
vinduerne med et rundt hul ud til det fri?
Jørgen Grandt
Herluf Holdt, 3140
2009-05-31 08:23:51 UTC
Post by Jørgen Grandt
Hvornår cirka - i hvilket femår - blev det almindeligt at
man i lejligheder fik ombygget eller udskiftet kakkelovnen
med en petroleumsovn?
Det må være meget tidligt. Ja, måske mellem 1904 og 1912
ifølge det billede, der er et link til i tråden om Fasanvej:
http://images.kb.dk/present?id=dt112162&sys=000018433&bas=kbb01

Der ser man et skilt fra brændselshandler Emanuelsen
ved Orla Lehmannsvej, hvor han tilbyder Petroleum.

Jeg mener at dunkene var af metal (måske zink eller
lignende). Plastdunkene kom sikkert først i 1960'erne.
Herluf :·)
Jørgen Grandt
2009-05-31 08:48:44 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Det må være meget tidligt. Ja, måske mellem 1904 og 1912
http://images.kb.dk/present?id=dt112162&sys=000018433&bas=kbb01
Hm. Tror du virkelig at det så tidligt blev ligefrem almindeligt at
droppe kakkelovnene i etageejendomme? Kan det afbillede skilt ikke
handle om petroleum til lamper eller industri, mere end til opvarmning
af gemene lejligheder?
Jørgen Grandt
Herluf Holdt, 3140
2009-05-31 09:34:37 UTC
Post by Jørgen Grandt
[...]
Godt spørgsmål. Håber at andre vil bidrage. Jeg kender
i hvert fald BES-ovnen. Den kunne være fra cirka 1910.
Og de zink-dunke, man slæbte petroleum hjem i,
fandtes i størrelser mellem 10 og 40 liter. Det kan
vel ikke kun have været til belysning?
Herluf :·)
Jørgen Grandt
2009-05-31 09:54:42 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Godt spørgsmål. Håber at andre vil bidrage. Jeg kender
i hvert fald BES-ovnen. Den kunne være fra cirka 1910.
Jeg tror at BES-ovnen fra Baltic A/S er fra omkring 1950.
Post by Herluf Holdt, 3140
Og de zink-dunke, man slæbte petroleum hjem i,
fandtes i størrelser mellem 10 og 40 liter. Det kan
vel ikke kun have været til belysning?
Næ, det skulle man ikke tro. Selv har jeg kun boet i - og kendt -
lejligheder hvor der i 1960'erne var petroleumsovne (hvis altså der ikke
var centralvarme) og i 1970'erne gasvarmeovne. Længere tilbage kan jeg
kun huske kakkelovnene.
Jørgen Grandt
Finn
2009-05-31 13:02:53 UTC
Ifølge Af en liniearbejders dagbog
- uddrag fra Kristian Henriksens dagbøger, udlånt af hans datter,
Karen Therkildsen, Bedsted -

fik de en BES ovn i 1925 se.

https://www.thymors.dk/page236.aspx

Mvh Finn, 4220
Jørgen Grandt
Jørgen Grandt
2009-05-31 16:07:23 UTC
Post by Finn
Ifølge Af en liniearbejders dagbog
- uddrag fra Kristian Henriksens dagbøger, udlånt af hans datter,
Karen Therkildsen, Bedsted -
fik de en BES ovn i 1925 se.
https://www.thymors.dk/page236.aspx
Jeg får en sikkerhedsadvarsel, når jeg prøver at åbne linket. Har du
mulighed for at citere et par linjer fra bemeldte dagbøger? Er der
billede af en /rigtig/ BES-ovn og ikke blot af en som ligner?
Jørgen Grandt
Finn
2009-05-31 17:26:29 UTC
Sammen fik jeg, det er fordi deres sikkerhedscertifikat er udløbet.

http://www.thymors.dk/page236.aspx

Fjern s i https så får du ikke advarslen.

Men vi tager den lige her.

Citat:

1925
17. juni: Jeg har været med Nielsen i Ginnerup. Vi tabte et baghjul.
19. aug.: Mundelings luftgynge og karrusel er opstillet i Bedsted.
28. aug.: Jens Nielsen har haft doktor p.g.a. lungebetændelse.
2. sep.: Jens Nielsen døde i dag kl. 2.
13. sep.: Otto og jeg var begge bag på Nielsens motorcykel hjem fra
Sjørring.
15. sep.: I morges rejste telefonarbejderne til Grenå.
3. dec.: I dag har vi fået en petroleumsovn (Bes-ovn).

1926
20. mar.: Jeg har boret marmortavle. TH har købt ny cykel til Senius.
2. apr.: Godt vejr. Kørt en lille tur med Mette på motorcyklen.

Mvh Finn, 4220

Og nej desværre ingen billeder.
Jørgen Grandt
Jørgen Grandt
Jørgen Grandt
Jørgen Grandt
2009-05-31 18:11:23 UTC
Tak!
Når jeg (naivt måske) troede at BES-ovnen var fra omkring 1950 +/-, så
skyldtes det bl.a. de tre billeder fra 1953 som jeg har lagt ind på
denne midlertidige webside:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Men det er klart at de ikke fortæller noget om den smukke ovns alder.
Jørgen Grandt
Herluf Holdt, 3140
2009-05-31 18:36:47 UTC
Post by Jørgen Grandt
[...]
Det ligner de BES-ovne jeg kan huske. Sådan nogle man kan
flytte rundt med efter behov. Hvis du billedgoogler "BES ovn",
er det første (og vistnok eneste) billede en ret ramponeret
model.

Og i den Blå Avis, er der en til salg, som formodes at være
fra 1910. Det ser ud til at der er andre mærker end Baltic,
fx Thermo.

Gad vide hvad de tre bogstaver B.E.S. står for?
Herluf :·)
Jørgen Grandt
2009-05-31 21:33:16 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Gad vide hvad de tre bogstaver B.E.S. står for?
Baltic Energy System?

Jeg aner det ikke, men har 'altid' troet af B'et var Baltic.
Jørgen Grandt
Jytte Frank Dekov
2009-05-31 23:43:19 UTC
Hej Jørgen

Bes-ovnen er da ikke kakkelovnenes efterfølger i den forstand som du spørger
om !!

Det drejer sig da vel om den petroleumsindsats som blev sat ind i
kakkelovnen, det vil sige at kakkelovnen blev ændret til fyring med olie i
stedet for kul eller koks. Denne ændring fandt vistnok sted sidste halvdel
af 1940'erne, i følge min bedre halvdel, han er fra Nørrebro og hans
forældre fik ændret kakkelovnen i lejligheden på den tid. Så vidt han
erindrer skulle ejendommens ejer spørges inden en sådan ændring kunne finde
sted.

Gaskaminerne er vel også fra den tid ??

Venligst Jytte-2770
Jørgen Grandt
2009-06-01 08:22:40 UTC
Post by Jytte Frank Dekov
Hej Jørgen
Bes-ovnen er da ikke kakkelovnenes efterfølger i den forstand som du
spørger om !!
Nej, historien om BES-ovnen var et spændende lille sidespor.
Post by Jytte Frank Dekov
Det drejer sig da vel om den petroleumsindsats som blev sat ind i
kakkelovnen, det vil sige at kakkelovnen blev ændret til fyring med
olie i stedet for kul eller koks.
Præcis hvad jeg mente med mit første spørgsmål.
Post by Jytte Frank Dekov
Denne ændring fandt vistnok sted
sidste halvdel af 1940'erne, i følge min bedre halvdel,
Aha, så tidligt? Ja, måske ...
Post by Jytte Frank Dekov
Gaskaminerne er vel også fra den tid ??
Dét tror jeg ikke; men jeg kan jo tage fejl.
Jørgen Grandt
Jytte Frank Dekov
2009-06-01 22:01:59 UTC
Hej Jørgen.

Min gode og bedre halvdel har læst en artikel i Kristeligt Dagblad om emnet
og fundet fem til denne adresse www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/60814
Fyr og Flamme i København om Caldo-brændere.

God jagt og flere venlige hilsener fra Amager - Jytte 2770.
Jørgen Grandt
2009-06-02 07:50:41 UTC
Post by Jytte Frank Dekov
Min gode og bedre halvdel har læst en artikel i Kristeligt Dagblad om
emnet og fundet fem til denne adresse
www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/60814
Caldo, ja! Og 'Oliefyrsservice'. Det var jo det det hed og var. Især
hæfter jeg mig ved dette afsnit i artiklen:

"Det samme skete igen op gennem 1950'erne, da J.E. Bjerrings Eftf.
lavede tusindvis af københavnske kakkelovne om til såkaldte
Caldo-petroleumsovne og sørgede for petroleumssalg og udkørslen af dunke
på 45 lastbiler til 16.000 kunder hver uge."

Tak til dig og din bedre halvdel.

Mvh.:
Jørgen,
århusiansk eksilamagerkaner