Amager. Sundholmsvej / Tingvej
Jørgen Grandt
2011-12-08 16:52:36 UTC
Kender nogen af jer noget til en saftevands- og marmeladefabrik
ved navn UTIL, som lå i gården bag hjørnet af Sundholmsvej (nr.
87) og Tingvej (nr. 30A)? I 1970'erne blev bygningen i gården
overtaget af Berentzens maskinfabrik.
Jørgen Grandt
Svend-Erik Lindberg
2011-12-09 14:12:22 UTC
[...]
For nogle år siden spurgte jeg stort set om det samme her i gruppen, - uden
at nogen reagerede.
Fabrikken UTIL producerede - udover saftevand og marmelade - også frugt- og
hedvine. De var fast leverandør til min svigerfar og -mor, når de havde
fester i 1950'erne og 60'erne. I produktsortimentet var bl.a. en frugtvin
(hvidvin) med navnet Graastener og en kakolikør (Creme de Cacao), som blev
serveret ved mit og min kones fælles bryllup i 1963.
V.h.a. KRAK's vejviser fandt jeg i sin tid ud af, at UTIL startede omkring
1920 og lukkede på adressen ca. 1970. I 1966 var den ejet af fabrikant G.
Wigh Thomsen, - om det var ham, der grundlagde virksomheden ved jeg ikke.
Foruden UTIL havde han også parfumefabrikation ved navn Vilixir på samme
adresse.
Jeg har en svag erindring om, at UTIL blev solgt til K.V. Saft i Vallø
(Vedskølle).
UTIL's superbe kakaolikør fra 1963 kan beskues på:

Mvh
Svend-Erik
Jørgen Grandt
2011-12-09 16:31:01 UTC
"Jørgen Grandt" skrev:> Kender nogen af jer noget til en saftevands- og marmeladefabrik ved navn
Tak, Svend-Erik!

Vh Jørgen