MS Batory
Poul Petersen
2004-08-05 12:05:26 UTC
I forbindelse med datering af en anes ankomst med MS Batory, vil jeg være
overordentlig glad, dersom nogen ligger inde med viden om hvilke år dette
skib anløb til Københavns frihavn - eller en henvisning til, hvor jeg kan
finde oplysningerne.
Batory blev bygget i Polen 1936 - og har besøgt Danmark adskillige gange -
men hvilke år.
Mvh.
Poul Petersen.
Janni Nørmølle
2004-08-05 13:40:31 UTC
Post by Poul Petersen
[...]
Kan nogle af disse links bruges?

http://www.google.dk/search?q=%22MS+Batory%22&ie=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C
3%B8gning&meta=

Mvh. JN
Poul Petersen
2004-08-05 14:12:04 UTC
Post by Janni Nørmølle
Post by Poul Petersen
[...]
Post by Janni Nørmølle
3%B8gning&meta=
Mvh. JN
Tak Janni - både ja og nej - så vidt jeg er orienteret har Batory aldrig
fungeret som emigrantskib - det jeg gerne vil have oplyst er ( kun ) hvilke
år Batory besøgte København, og det finder jeg ikke på linket - men kan dog
se skibet har været i København i juli 1950 - foruden de andre datoer jeg
allerede har:
juli 1939
april 1948
juli 1957
Jeg mener der må have været flere gange skibet har besøgt København ???
Mvh. Poul.
Ove C. Kronborg
2004-09-20 23:44:45 UTC
Hej Poul

"Gdynia-America-Linien"s (navneændring i 1957 til "Polish Ocean Lines")
passagerskib M/S "Batory" blev bygget af C.R. dell' Adriatico, Monfalcone,
Italien, og afleveredes til rederiet i april 1936.

Skibet sejlede fra 1936 i rutefart fra Gdynia via København og Southampton
til New York fra ca. 1950. Det var den sidste Amerikabåd, der regelmæssigt
anløb København, og det skete ganske jævnligt året rundt. I perioden 1951 -
57 var sejladsen til Amerika instillet på grund af politiske problemer (den
kolde krig). I 1957 begyndte skibet at anløbe Montreal i Canada i stedet for
New York - første gang var den 26. august 1957, og trafikken til Canada
fortsatte så længe, der var basis for at opretholde Atlanterhavs trafikken.
Den gamle M/S "Batory" blev oplagt som hotelskib i Gdansk i 1969 og ophugget
i 1971.

Skibet afløstes i 1968 af TS/S Stefan Batory, der så vidt jeg ved fortsatte
at anløbe Montreal helt frem til 1980.

Jeg håber, at du kan bruge oplysningerne.

Venlig hilsen
Ove
Ove C. Kronborg
2004-09-21 00:06:11 UTC
Hej Poul

Jeg glemte at skrive til dig, at "Polish Ocean Lines" agent i Danmark er
Frank & Tobiesen, Strandagervej 10, 2900 Hellerup, tlf. 70100555, fax :
70200565, e-mail: ***@f-t.dk - hjemmeside: http://www.franck-tobiesen.dk

Venlig hilsen
Ove
Poul Petersen
2004-09-21 07:46:00 UTC
Post by Ove C. Kronborg
Hej Poul
Jeg glemte at skrive til dig, at "Polish Ocean Lines" agent i Danmark er
Venlig hilsen
Ove
Ove !

Tak for tilsendt interessante redegørelse ( natarbejde ) i forbindelse med
MS BatoryŽs " liv og skæbne " og for henvisninger, jeg vil kikke nærmere
på.

Velig hilsen
Poul.
v***@gmail.com
2014-02-05 00:40:31 UTC
Hej Poul. Jeg sejlede med ms. Batory fra Montreal til København i april 1960. Venlig hilsen Vibeke.
h***@gmail.com
Jeg har faktisk sejlet med skibet fra den 7. maj - 17. maj 1968 fra København til Montreal. Sejlasen med skibet endte i 1971.
Herluf Holdt, 3140
2015-05-26 05:59:33 UTC
Den torsdag den 5. august 2004 kl. 14.05.26 UTC+2 skrev Poul
Post by Poul Petersen
[...]
20150526. Tråden er lidt gammel, men jeg ser lige et
billede i dagens Helsingør Dagblad af M/S Batory, ankret
op i Københavns frihavn en solskinsdag i maj måned 1948.
M/S Museet for Søfart har sikkert flere oplysninger.
Herluf :·)
m***@gmail.com
2016-12-09 14:41:03 UTC
Post by Poul Petersen
[...]
Lige fundet avis fra horsens folkeblad fra hus der er ved at blive nedreven og her har skibet lagt til omkring den 23 august 1957 i horsens havn. Der stod der natten forinden det skulle sejle fra horsens var mange afhopper.