Lokale el-værker
T. R.
2010-06-13 10:06:34 UTC
I tidligere tider, havde mange byer jo deres eget lille lokale el-værk, som
lavede enten jævn eller vekselstrøm.
Men hvornår lukkede de sidste af disse lokale el-værker ? Slutningen af
60'erne ? Eller måske starten af 70'erne ?

Mvh

Thomas R.
Svend-Erik Lindberg
2010-06-13 16:12:53 UTC
Post by T. R.
[...]
Så vidt jeg ved, er der stadig mindst to lokale elværker idrift. Jeg mener,
at både Anholts og Christiansøs beboere er helt afhænge af deres egne
dieseldrevne elværker, da de ikke er forbundet med Danmarks øvrige elnet.

Mvh
Svend-Erik Lindberg
Herluf Holdt, 3140
2010-06-13 19:19:29 UTC
Post by Svend-Erik Lindberg
Post by T. R.
[...]
Dertil kommer en lille håndfuld vandkraftværker, som
stadig producerer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Danske_vandkraftv%C3%A6rker
Herluf :·)
T. R.
2010-06-13 20:39:23 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by Svend-Erik Lindberg
Post by T. R.
[...]
Doh, ja vandkraftværket i Holstebro burde jeg da have vidst stadig lavede
strøm, for så sent som i
fredags kørte jeg forbi det, og hvor jeg kunne fortælle min fader at de
stadig producerer strøm på det ;)

Mvh

Thomas
T. R.
2010-06-13 20:37:24 UTC
Post by Svend-Erik Lindberg
Post by T. R.
[...]
Ok, ja dem havde jeg ikke lige tænkt på :)
Men kan også spørge på en anden måde, hvornår blev elproduktionen
centraliceret i Danmark ?
Går ud fra at el i dag, for største-delens vedkommende, bliver produceret
på kraftvarme-værker, og selvfølgelig vindenergi :)

Mvh

Thomas
Ivar
2010-06-13 21:32:49 UTC
Post by T. R.
Går ud fra at el i dag, for største-delens vedkommende, bliver produceret
på kraftvarme-værker, og selvfølgelig vindenergi :)
Ja, og små decentrale kraft- og varmeværker.

El-produktionen blev mere og mere centraliceret frem til omkring 1970.
Senere begyndte man igen at de-centalicere.

http://www.denstoredanske.dk/index.php?title=It%2C_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Kraftforsyning_generelt/elforsyning/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie%29/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie_-_1940-70%29

Ivar Magnusson
T. R.
2010-06-14 13:51:31 UTC
Post by Ivar
Post by T. R.
[...]
Tak, Ivar :)
Dit link giver mig svar på mange af mine spørgsmål ang. sagen :)

Mvh

Thomas R.