Orientbar i Viktoriagade på Vesterbro
Linda Lapina
2012-10-19 08:27:48 UTC
Jeg arbejder som forskningsassistent på forskningsprojektet SOCED på
Roskilde Universitet, som handler om et hus i Viktoriagade 2-4. Bygningen har huset en
bordel og bar ved navn "Orientbar" størstedelen af 20. århundrede (ca fra 1904 til
2004). I dag findes der lesbisk bar Vela på adressen.

Jeg fandt et to år gammel tråd i dette forum om restaurationen Valencia i Vesterbrogade, hvor Orient bar også blev nævnt. Henning Jensen skrev bl.a.: "Hvis jeg husker rigtigt, så var
"vartegnet" på taget, en kontur af en dame med strutskørter, lavet med
neonrør i forskellige farver???
Det var i øvrigt et meget lille "sted" dengang.
Baren fyldte det meste, og ved den var alle barstolene optaget af
"pigerne". Ud mod Viktoriagade var der så nogle få og små borde.
Det hele var slet ikke beregnet på, at man kun skulle sidde og drikke øl
og spiritus :-)"

Er der andre som husker Orient bar? Jeg/ vi ville være glade for al slags information- erindringsglimt af stedets udseende, ommøbleringer, istandsættelse, begivenheder, skandaler, ejerforhold... eller hvis nogen skulle ligge ind med billeder.

På forhånd mange tak!
Linda Lapina
Herluf Holdt, 3140
2012-10-19 11:51:01 UTC
Post by Linda Lapina
[...]
Med Google Earth Streetview kan man i anden sals højde
på hjørnet (Viktoriagade/Vesterbrogade) se et skilt med en
stilistisk pige med strutskørt. Der står kun ordet "BAR".
Jeg husker ikke noget fra stedet.

Her er et link til et ældgammelt billede, fra dengang stedet hed
Café Rosenå:
http://vaeggen.copenhagen.dk/media/9005
Herluf :·)
Linda Lapina
2012-10-22 07:42:58 UTC
Mange tak, Herluf!
Jeg vidste ikke, at der havde været bar der før 1904- skal se på endnu ældre folketællinger.

BH
Linda
b***@gmail.com
2013-01-18 15:34:12 UTC
Hej

For 30 år siden var jeg natportier på Hotel Metropol hvor Orientbar lå.
Send mig en privat email.
Erik Reinert Nielsen