Hvad hed de demi-automatiske telefoncentraler i København?
Herluf Holdt, 3140
2012-07-03 09:11:16 UTC
Mellem 1927 og 1978 var der en række "demiautomatiske"
telefoncentraler i Hovedstadsområdet, som man fik
forbindelse med ved at dreje de to første bogstaver
på de dertil indrettede nummerskiver, fx:
C(E)ntral (Københavns hovedcentral) - BYen, PAlæ, MInerva (Kbh.
City) - AMager, SUndby, ASta (Amager i Kbh. kommune) - GOdthåb,
FAsan (Frederiksberg) - NOra, LUna (Indre Nørrebro) - VEster,
EVa, HIlda (Vesterbro) - TAga, ÆGir (Ydre Nørrebro) - ØBro, TRia
(Østerbro) - RYvang - BElla (Brønshøj) - VAlby - DAmsø
(Vanløse) - SØborg - ORdrup og HElrup (Hellerup).

Dertil under "OMegnen" - HOlte - HØrsholm - LYngby - RUngsted -
SKodsborg og YRsa (Herlev eller Rødovre).

Ovenstående liste er fra denne side:
http://www.qvotrup.dk/Telefon/ordliste_fagudtryk.htm

Mit spørgsmål her, er om de tre centraler på Vesterbro
virkelig hed "VEster, EVa og HIlda"? Jeg har lige læst et
sted at VE betød *VEra*, og at Eriksgade hørte under
denne central.

Har nogen mon et link til en bedre liste over disse
telefoncentraler?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Thl
2012-07-03 11:11:13 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
HOV- GEntofte mangler!
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
De tre centraler på Vesterbro hed ganske rigtigt Vester, Eva og Hilda
På dette link kan man høre centralnavnene på de forskellige centraler,
http://www.black-petersen.com/soren/telefonmuseet/htm/menu.htm,
men VE var Vester central som, sammen med de andre vesterbrocentraler,
var/er beliggende i Dannebrogsgade
http://map.krak.dk/m/9OxMs
Vera eller Vega brugtes som tilføjelse til partstelefonnumre med
endelsen V. I mit barndomshjem havde vi SØborg 6916V(ega).
De andre SØ 6916 hed så U, X og Y. (Ulla,eXtra og Ydun/yrsa)
Link til kort over centraler:
http://mollenborg.dk/telecentral/index.php

mvh
Thorbjørn
Kay-Verner
2012-07-03 11:50:08 UTC
Hej Herluf!

Har ikke helt svaret på dit spm - men i Telefon Navnebogen fra 1946
under demiautomatiske Centraler er bl.a angivet Vester og Eva

Eriksgade 3 har i 1946 angivet tlf som Vester xxxxx

mvh

Kay-Verner
telefoncentraler?
Kay-Verner
Vester xxxx V var det der skulle stå
Herluf Holdt, 3140
2012-07-03 17:09:56 UTC
Post by Kay-Verner
Post by Kay-Verner
[...]
Tak for svarene til dig og Thorbjørn. Jeg håber at
redaktørerne af Wikipedias "telefonhistorieafsnit"
læser med her. Der står nemlig ikke meget om de
demiautomatiske Centraler i Hovedstaden.
Herluf :·)
Tom Wagner
2012-07-04 19:21:25 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Mit spørgsmål her, er om de tre centraler på Vesterbro
virkelig hed "VEster, EVa og HIlda"? Jeg har lige læst et
sted at VE betød *VEra*, og at Eriksgade hørte under
denne central.
Min farmor boede på H.C. Ørstedsvej 22c, hendes partstelefon hørte til
Vester-central.
Længere ud mod Frederiksberg havde vi Eva.
Hilda har jeg vist aldrig hørt om.
Jeg kan ikke huske, at man kunne dreje OMegnen direkte; mellembys blev
bestilt på centralen.

Hilsen Tom