Sundholm og Sønderbro Hospital
Jørgen Grandt
2008-09-05 07:41:00 UTC
Oprindelig (1954) blev Sønderbro Hospital oprettet i et tidligere
sygehus på arbejdsanstalten Sundholm på Amager. Men hvornår lukkede
hospitalet, og hvad bruges bygningerne til i dag? Er det noget med
Hjemmeplejen eller anden social administration?
Jørgen Grandt alias www.hamigen.dk
Svend-Erik Lindberg
2008-09-06 08:35:30 UTC
[...]
Sønderbro hospital blev underlagt Sundby Hospital i midten af 1980'erne.
Indtil sidst i 1990'erne havde Sundby Hospital en geriatrisk afdeling
(genoptræning) i bygning G på Sundholm (adresse: Sundholmsvej 42). Jeg
mener - uden at være 100% sikker - at det var den samme bygning, der husede
det tidligere Sønderbro Hospital. I dag ser det ud til, at bygningen
anvendes af Københavns kommune, og dels rummer administrative faciliteter
for observationshjemmet Sønderbro (som ligger i en bygning ved siden af)
dels Dagplejekontoret for Amager dagpleje.

Mvh
Svend-Erik
Jørgen Grandt
2008-09-06 09:18:31 UTC
Post by Svend-Erik Lindberg
Sønderbro hospital blev underlagt Sundby Hospital i midten af
1980'erne. Indtil sidst i 1990'erne havde Sundby Hospital en
geriatrisk afdeling (genoptræning) i bygning G på Sundholm ...
Det lyder som en realistisk forklaring. Tak for den!

Mvh.: Jørgen
Svend-Erik Lindberg
2008-09-06 15:59:01 UTC
Post by Jørgen Grandt
Det lyder som en realistisk forklaring. Tak for den!
Mvh.: Jørgen
Ja, det syntes jeg jo også. Men jeg har lige haft besøg af et familiemedlem,
som arbejdede på Sundholm i midten af 1970'erne. Hun fortalte, at Sønderbro
Hospital lå i to bygninger ud mod Sundholmsvej (adresse: Sundholmsvej 10).
Så min antagelse om at Sønderbro Hospital havde ligget i bygning G er altså
ikke korrekt. Her lå - såvidt hun huskede - Sundholms egen sygeafdeling.

Hvis du googler på Sundholmsvej 10, vil du se at bygningerne i dag anvendes
til forskellige formål, bl. a. til at huse jordemødre og andre
sundhedsrelaterede personer. Hvornår den egentlige hospitalsfunktion i disse
bygninger er ophørt, ved jeg ikke.

Mvh
Svend-Erik
Jørgen Grandt
2008-09-06 20:06:37 UTC
Post by Svend-Erik Lindberg
Ja, det syntes jeg jo også. Men jeg har lige haft besøg af et
familiemedlem, som arbejdede på Sundholm i midten af 1970'erne.
Tak for den nye forklaring. Godt, man har sine forbindelser i orden, så
tingene kan blive sat på plads!
;-)

Mvh.: Jørgen
g***@gmail.com
g***@gmail.com
2016-03-08 15:21:08 UTC
Post by Jørgen Grandt
[...]
I 1970'erne var der både en gynækologisk afdeling og en geriatisk afdeling på Sundholm. Jeg gjorde rent på hospitalet i sommeren 73, og en veninde fik foretaget abort på Sønderbro hospital i 74.
Hanne Schmidt