By, Bolig og Landdistrikter
Herluf Holdt, 3140
2011-11-18 10:45:34 UTC
I billedhæfterne om Københavns Sporveje bruger vi
konsekvent "linie", dels af historiske grunde, dels fordi det
var "korrekt", da serien begyndte.
I det seneste om linie 9, der er på trapperne, har jeg i
øvrigt fundet et billede fra Brønshøj, hvor skiltet på
sporvogen har "Brøndshøj", mens skiltet på kroen har
"Brønshøi" - eller også er det omvendt, jeg har ikke billedet
ved hånden nu, da hæftet er i trykken.
[Sprog-OT]:
Jeg har "billedgooglet" efter "Brønshøj Kro" og fundet
flere billeder af kroen plus en sporvogn. Desværre er
de for uskarpe til at man kan aflæse skiltet. Men det
ser ud til at denne kro må have ligget på mindst to
forskellige adresser. Den ene skulle have været på
Brønshøj Kirkevej 4, fra 1935 til 1964, men der var
vist ingen sporvognssløjfe på det sted, nede ved
kirken. Mit gæt er at kroen må have ligget et andet
sted ved Brønshøj Torv før 1935.

XFUT med opfølgning til dk.videnskab.historie.lokalhistorie
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
thl
2011-11-18 13:47:29 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
På KMS, målebordsblade 1842-1899, kan man se at den har
ligget ud til Frederikssundsvej hvor Brønshøjvej i dag udmunder.

Med venlig hilsen
Thorbjørn Lykkebo
Herluf Holdt, 3140
2011-11-18 14:50:17 UTC
Post by thl
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
Altså på vestsiden af Brønshøjvej, ved det hjørne,
hvor der i dag ligger en optikerforretning (Ole Sjö),
"Øjenlægens Optik"?

Jeg har fundet C. Meldals kort fra 1906 frem. Der
er kroen tegnet på *nordsiden* af Frederikssundsvej,
hvor Danske Bank, nr. 154D (ved fodgængerfeltet)
ligger i dag. Det er faktisk den samme bygning,
som rundt om hjørnet, på nordsiden mod kirken,
rummede den førnævnte "Brønshøj Kro" 1935-1964).

Her er linket til nogle af billederne fra Brønshøj:
http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/DKS/Linje9-1/Foto/Bronshoj.htm

P.s.
Der skulle vist have været en slags "Tivoli-have" på
sydsiden af Frederikssundsvej, der hvor der senere
kom en biograf, bag ved det nuværende Nordea og
biblioteket, altså øst for Krabbesholmvej.
Herluf :·)
thl
2011-11-18 15:22:22 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by thl
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
Jeg tror faktisk at du har ret i at kroen lå på nordsiden, for når man
kigger på billede 840 kommer solen fra ca. sydvest og det giver
jo bedre mening end nordøst. På sporvognsbilledet kan man se
tivoliskiltet
lige overfor krohaven.
Tegningen 5088 passer tilsyneladende med husrækkeforløbet på
målebordsbladet

http://images.kb.dk/present?id=dt100840&sys=000000000&bas=kbb01
http://images.kb.dk/present?id=dt100839&sys=000000000&bas=kbb01
http://images.kb.dk/present?id=dt100838&sys=000000000&bas=kbb01
http://images.kb.dk/present?id=dt005088&sys=000005574&bas=kbb01

mvh
Thorbjørn
Per Vadmand
2011-11-18 15:54:36 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by thl
Post by Herluf Holdt, 3140
[...]
Det er præcis det billede i de to udgaver, jeg taler om. "Manipulationen" er
foretaget af den kendte sporvognsillustrator John Lundgren.

Per V
--
"Fantomet er hård mod de hårde". (Gl. Jungleordsprog)