Redan
Lars Kongshøj
2011-10-29 17:02:50 UTC
Hvad betyder redan? ODS kender det ikke.
Redan: Lille pileformet fremspring på fæstningsvold.
http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/gtkb/gtkb_ord.html
Tak. Ved du hvilken af redanerne man henrettede folk på?

Mvh. Lars
Herluf Holdt, 3140
2011-10-29 17:51:49 UTC
Post by Lars Kongshøj
Tak. Ved du hvilken af redanerne man henrettede folk på?
Det skulle være 2. Redan.

Prøv at sætte disse koordinater i søgefeltet i Google Earth:
55 40 47.66 N 12 36 49.04 E
Herluf :·)
Kurt Hansen
2011-10-30 02:52:54 UTC
http://da.wikipedia.org/wiki/Henrettelsesskuret
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Lars Kongshøj
Tak begge to.
Lars Kongshøj
2011-10-30 21:37:41 UTC
Jeg kendte også ordet fra min interesse for de
gamle fæstningsværker, Kronborg, Citadellet og
Københavns øvrige befæstning. Redan mener jeg
skal udtales med fransk endelse; rimer på lyden
'bang': [rë'daN].
Netop!
Jeg har tilfældigt kendt ordet fra 1955, hvor jeg oksede rundt i området
i løb med fuld oppakning sammen med andre unge mænd i blåt matrostøj.
Jeg husker, at vi gysende betragtede det "hemmelige" sted for
henrettelserne, som endnu stod tydeligt i folks erindring.
Var det ikke hærens område?

Hvorfor gøs I? Man var vel i det store hele tilfredse med retsopgøret?
(Selvom der var kritik).

X-et til lokalhistorie.

Mvh. Lars
Tom Wagner
2011-10-30 22:51:37 UTC
Post by Lars Kongshøj
[...]
Det var det nok (Bådsmandsstrædes Kaserne?), men vi var underbragt på
Søværnets Kaserne på Holmen.
Post by Lars Kongshøj
Hvorfor gøs I? Man var vel i det store hele tilfredse med retsopgøret?
(Selvom der var kritik).
Man skal vist være lidt speciel indrettet, hvis man ikke synes, det er
ubehageligt at stå på en henrettelsesplads og forestille sig, hvad der
har fundet sted der få år før.
Jeg taler ikke om en politisk stillingtagen, men kun om min egen og
nogle kammeraters følelser, som jeg husker dem. Selv var og er jeg imod
dødsstraf, men det er ikke på nogen måde et udtryk for sympati med
landssvigerne.

Hilsen Tom
Kurt Hansen
2011-10-31 04:07:22 UTC
Post by Tom Wagner
Man skal vist være lidt speciel indrettet, hvis man ikke synes, det er
ubehageligt at stå på en henrettelsesplads og forestille sig, hvad der
har fundet sted der få år før.
Ja, og hvis man ser de skiver delinkventerne havde på brystet, bliver
man endnu mere klam. Kun ganske få var blevet ramt af alle kugler og der
var sågar nogen som slet ikke var blevet ramt i hjerteregionen, som
skiverne markerede.

Eksempelvist K.B. Martinsen. Da pelotonen havde skudt hang han lidt i
rebene og sagde: "Så, Holten, så er det din tur".

Svend Asbjørn Holten, politikomissær, var pelotonleder og det var derfor
hans ansvar at give nakkeskudet, hvis offeret ikke var død.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Per Vadmand

"Fantomet er hård mod de hårde". (Gl. Jungleordsprog)
Lars Kongshøj
2011-10-31 12:39:40 UTC
Post by Tom Wagner
[...]
Mon ikke folkestemningen var sådan at det ikke var politisk realistisk
ikke at indføre dødsstraf?

Mvh. Lars

Johansen
2011-10-31 10:24:33 UTC
Post by Tom Wagner
Jeg taler ikke om en politisk stillingtagen, men kun om min egen og
nogle kammeraters følelser, som jeg husker dem. Selv var og er jeg
imod dødsstraf,
Især når man tænker på hvor tilfældigt det var, om den ene eller anden blev
slået ihjel.

/Johansen