Traktørsteder
Kronjylland
2016-06-06 19:41:05 UTC
Jeg huserer ellers ikke her, kendte slet ikke muligheden, men håber dette virker efter hensigten, men spørgsmålet er, om denne tråd stadig er levende. Ser man på årstallet, må svaret være nej, men det er lidt spændende, om dette bliver bemærket. Måske også af Herluf Holdt?
Jeg synes, det var en fin liste, som Herluf fik lavet, men der kunne nok redigeres i den mht nutidig anvendelighed, og det gælder naturligvis endnu mere i år 2016.
Men sagen er, at jeg undrer mig over, at i det mindste 3 oplagte emner ikke har fundet vej til spalten.
Traktørsted Bøgeskoven kender jeg også og kan ligeledes anbefale, at man gæster, og så ligger det et sted, som for de fleste vil være ukendt, og det er der ingen god grund til, at det skal være.
Men når nu solen er i det rette lune (som i disse dage), bør eventyrånden mht danske traktørsteder genoplives, og så skal turen gå til:
1) Maglesø ved Igelsø.
traktoersted.dk
Stedet er måske lukningstruet, så i år kan være sidste chance. Omgivelserne betegnes af nogle som sydlandske (og sikkert stadig ukendte for mange), så meld gerne tilbage om du er enig.
2) Malerklemmen ved Borup.
http://malerklemmen.dk
Husk en spadseretur i nærmeste omegn.
3) Pomle Nakke på Falster.
http://www.pomlenakke.dk
Du vil undre dig over, at et sted med så fantastisk en beliggenhed er vi så heldige at have i Danmark.

Traktørstederne, omgivelserne og hele Danmark fortjener at blive brugt, og stederne venter på dig!

dbh J.E. Jensen
Traktørsted. Ja, selv ordet lyder gammeldags. Det er noget fra før
verden gik af lave. På gamle landkort kan der stå "pavillon", "bvrtn"
eller "restaur". De lå ofte ved det man kaldte "udflugtssteder".
I dag er der nok ikke så mange af slagsen tilbage. Mærkeligt nok
hjalp det ikke at "familien Danmark" fik bil. Så kørte man bare en
længere tur, eller havde selv "kaffebordet" med.
Er der nogen her, som vil fortælle om gamle traktørsteder eller om
"udflugtssteder" i lokalhistorisk perspektiv?
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Herluf Holdt, 3140
2016-10-23 10:26:50 UTC
1) Maglesø ved Igelsø. http://traktoersted.dk/
[...]
Enig!

Jeg har først lige set dit indlæg i den gamle tråd.

Malerklemmen og Maglesø kendte jeg godt. Pomlenakke
ser ud til at være et spændende sted ved en dramatisk skrænt
på Falster.

Listen over traktørsteder kan godt trænge til at blive revideret.
Desværre lukker Googles fototjeneste "Panoramio" om et par
uger. Der var ellers rigtig mange fotografier af traktørstederne.
--
Venlig hilsen
Herluf Holdt