Amagerbrogade i rigtig gamle dage
Jørgen Grandt
2010-09-27 10:38:24 UTC
I sin herlige bog "De ydmyge steder" (1997) om københavnske værtshuse
skriver byhistorikeren Allan Mylius Thomsen bl.a. følgende i omtalen af
'stederne' i Sundby Kvarter:

"Oprindelig havde Amagerbrogade en langt mere østlig linieføring. Den
kan i dag følges i Reberbanegade ved Amager Centret. Den lå tilbage
efter, at Amagerbrogade fik sit nuværende forløb."

Det er nyt for mig! Men måske ikke for jer? Fortæl glad.
--
Jørgen Grandt
http://hamigen.dk
Herluf Holdt, 3140
2010-09-27 13:01:58 UTC
Post by Jørgen Grandt
[...]
Gad vide hvad manden mener med "oprindelig".

Stednavneordbogen:
"Navnet Amagerbrogade kendes tidligst 1891
om strækningen gennem Sundbyerne, dvs. fra
Prags Boulevard til den nuværende kommunegrænse.
Det inderste stykke, der fra gammel tid lå på
Københavns grund, hed indtil 1902 blot Amagerbro
ligesom det omliggende kvarter. Navnets
nuværende udstrækning fastsloges endeligt i 1904
i forbindelse med, at den lokale grundejerforening
havde ansøgt om, at gaden måtte få navnet
Sønderbrogade."

Det skal nu nok passe at forløberen for Amagerbrogade
lå en smule østligere i "rigtig gamle dage".
Herluf :·)
Svend-Erik Lindberg
2010-09-27 13:14:35 UTC
Post by Herluf Holdt, 3140
Post by Jørgen Grandt
[...]
Måske tænker Allan Mylius på den gamle Kastrupvej.
I samme ordbog:
"Kastrupvej Sundbyøster. Gammel forbindelsesvej mellem Sundbyerne og
Kastrup, i 1776 delvis afløst af Amagerbrogade/Amager Landevej midt ned
gennem øen. Navnet er tidligst noteret i i 1898."
Man kan i øvrigt se de to veje på dette gamle kort over Amager:
www.qsl.net/oz8sl/temp/Amager_1656.jpg

Svend-Erik Lindberg
Jørgen Grandt
2010-09-27 13:27:28 UTC
Post by Svend-Erik Lindberg
Måske tænker Allan Mylius på den gamle Kastrupvej.
Jaeh, måske. Men i så fald er det jo underligt at han ikke siger, hvad
han tænker på. Hans udsagn om Reberbanegade er mig også noget
malplaceret, så at sige.
--
Jørgen Grandt
http://hamigen.dk
Svend-Erik Lindberg
2010-09-27 13:52:44 UTC
Jaeh, måske. Men i så fald er det jo underligt at han ikke siger, hvad han
tænker på. Hans udsagn om Reberbanegade er mig også noget malplaceret, så
at sige.
På det gamle kort fra 1656, ser det ud som om vejen fra Kastrup lige nord
for Sundbyøster løber ca. der hvor Reberbanegade ligger i dag. Det kan måske
være årsagen til hans udsagn.

Svend-Erik Lindberg
unknown
2010-09-27 20:47:26 UTC
On Mon, 27 Sep 2010 12:38:24 +0200, Jørgen Grandt
Post by Jørgen Grandt
[...]
Såvidt jeg kan se fra gamle folketællinger fra min hustrus familie så
hed en del af det nuværende Amagerbrogade - Amagervej

mvh
agge